10 maart: Barok op zaterdag
- david
-
Onderwerp Auteur
- Offline
- Administrator
-
Minder
Lees meer
- Berichten: 65
- Ontvangen bedankjes 4
5 jaren 10 maanden geleden - 5 jaren 10 maanden geleden #280
door david
10 maart: Barok op zaterdag werd gestart door david
Onlangs ontving ik bijgaande mail:
Op 10 maart a.s. zal de 1e lustrumeditie van Barok Op Zaterdag plaatsvinden, met zeer interessante docenten, gastdocenten en sprekers. Het beloofd een bijzondere editie te worden met deelnemers vanuit heel nederland. De inschrijving is geopend.
Wat is Barok Op Zaterdag
Barok Op Zaterdag is een evenement bedoeld voor ensembles bestaande uit gevorderde amateurs en semi-professionals. De workshops die deze dag gegeven worden zijn bedoeld voor ensembles die meer willen weten over de muziek en speel- en zangtechnieken van renaissance, barok of de klassieke periode. Naast diverse workshoprondes waarin wordt lesgegeven door professionele experts, zijn er inspirerende lezingen. De dag is voor deelnemers inclusief koffie, thee en een eenvoudige lunch.
Thema
Het thema is dit jaar “Door de bril van Bach”.
Bach als Lutheraan, retoricus en musicus
Vorig jaar werd herdacht dat Maarten Luther zijn 95 stellingen aan de deur van de Slotkerk in Wittenberg spijkerde en daarmee de reformatie inzette. Een kleine drie uur rijden met de auto en anderhalve eeuw later werd in Eisenach de componist geboren, van wie nu iedere minuut ergens in de wereld een stuk gespeeld wordt: Johann Sebastian Bach. Logischerwijze trekken we het lijntje naar hem door. Bach was Lutheraan in hart en nieren, intussen genuanceerder, dat wel, en in sommige opzichten waarschijnlijk wijzer geworden dan Luther.
Voor Luther en Bach was het begrijpelijk maken van de bijbelse tekst van levensbelang. Maar bij Bach gaat het erom niet alleen het woord verstaanbaar te maken, maar ook de emotie daarachter muzikaal uit te beelden.
Karen Armstrong zei ooit: “Bach is in our bloodstream” en met ‘onze bloedstroom’ bedoelde ze iedereen die van klassieke muziek houdt, alhoewel Bach ook in de Jazz en de popmuziek meedoet aan de nieuwe tijd. Waarom is dat zo?
Hoe keek de religieuze Bach naar de mens, op welke manier hoopte hij ons te ontroeren, te bewegen? Wat zag hij in de muzikale noten van zijn tijd? Wat en wie beïnvloedde hem? Kunnen wij zijn bril opzetten en hem tussen de notenbalken terugvinden?
Bachs muzikale jeugd is behalve door zijn talentvolle familie, onder andere gevormd door de muziek van Giovanni Pierluigi da Palestrina; en hij bewonderde Dietrich Buxtehude en zocht hem op, was geïnteresseerd in Georg Friedrich Händel, maar ontmoette hem nét niet. Hij wisselde uit met zijn gewaardeerde vakgenoot Georg Philipp Telemann die peetoom werd van zijn zoon Carl Philipp en was onder de indruk van het Stabat Mater van de jonge Giovanni Battista Pergolesi, maar nog meer van de werken van Antonio Vivaldi, schreef hun stukken over en bewerkte ze.
Welk stuk je ook speelt uit de barok en daarna, je ziet steeds weer sporen van en naar Bach. Bovendien, bijna iedere amateur- én beroepsmusicus begint breeduit te stralen bij de naam Bach!
Kortom, het wordt dus tijd om ditmaal Johann Sebastian Bach aan het woord te laten op deze vijfde editie van Barok op Zaterdag.
Marjolijn van Roon zal aan het begin van de dag een inspiratie-lezing geven over dit thema.
Ensembles of solist
We vragen een gevorderd of semiprofessioneel niveau van deelnemende ensembles.
Wil je je graag als solist opgeven, dan is dat in overleg met het artistieke team zeker mogelijk dus vraag naar de mogelijkheden.
Er worden van alle ensembles minimaal twee voorbereide stukken verwacht, bij voorkeur binnen het thema.
Ieder ensemble krijgt een eigen kamer toegewezen, waar men les krijgt of repeteert.
Ter afsluiting van de dag worden de ensembles in de gelegenheid gesteld zich te presenteren in de zaal van de Muziekschool
Nieuw!
Speciaal voor deze lustrumeditie hebben we het team van docenten uitgebreid met baroktrompettist Will Wroth en traversospeler Susanne Wendler. Speciale gast is zangeres Lucia Meeuwsen.
We kunnen hierdoor nóg meer musici en ensembles bedienen.
Het complete team bestaat uit Marjolijn van Roon (blokfluit), Paulien Kostense (barokviool), Maaike Roelofs (barokcello), Mary Sayre (clavecimbel), Lucia Meeuwsen (zang), Peter Frankenberg (barokhobo), Will Wroth (baroktrompet) en Susanne Wendler (traverso).
NB. Er kan op moderne instrumenten worden deelgenomen (viool, cello, blokfluit, trompet, trombone, hoorn, dwarsfluit)
Inschrijven en kosten
De kosten voor deelname zijn: € 64,00 per persoon. Dit is inclusief koffie, thee en een lunch. Aanmelding vóór 12 februari 2018. U kunt zich opgeven via deze link:
maiatickets .
Of neem contact op met mij via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06-12856920.
Meeluisteren?
Geen deelnemer maar wel willen genieten van hoog niveau Barokmuziek? Meekijken in de muzikale keuken? Meld u aan als toehoorder. Kosten hiervoor zijn €10,- per persoon. Hiervoor kunt u de gehele dag meeluisteren en kijken en de lezingen bijwonen. Koffie, thee en lunch zijn niet inbegrepen.
Inschrijven kan via maiatickets .
Of neem contact op met mij via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06-12856920.
Dagindeling:
9:45 Welkom, inloop met koffie, thee
10:00 Korte inspiratie-lezing Marjolijn van Roon over het thema “door de bril van Bach”
10:15 Workshop ronde 1
11:15 Workshop ronde 2
12:15 Improvisatie-sessie Mary Sayre
13:15 Lunch
13:45 Interview Xavier van Damme (o.a. directeur Festival Oude Muziek)
14:30 Workshop ronde 3
15:30 Workshop ronde 4
16:30 Pauze
17:00 Presentatie-concert deelnemers
Wij hopen u te mogen begroeten op 10 maart a.s. Wij stellen het doorsturen van deze mail naar eventueel geïnteresseerden in uw netwerk zeer op prijs.
Indien u nog vragen of opmerkingen heeft, kunt u contact met me opnemen via onderstaande gegevens.
U kunt alle info nalezen via www.kunstenhuis.nl/barok .
Op 10 maart a.s. zal de 1e lustrumeditie van Barok Op Zaterdag plaatsvinden, met zeer interessante docenten, gastdocenten en sprekers. Het beloofd een bijzondere editie te worden met deelnemers vanuit heel nederland. De inschrijving is geopend.
Wat is Barok Op Zaterdag
Barok Op Zaterdag is een evenement bedoeld voor ensembles bestaande uit gevorderde amateurs en semi-professionals. De workshops die deze dag gegeven worden zijn bedoeld voor ensembles die meer willen weten over de muziek en speel- en zangtechnieken van renaissance, barok of de klassieke periode. Naast diverse workshoprondes waarin wordt lesgegeven door professionele experts, zijn er inspirerende lezingen. De dag is voor deelnemers inclusief koffie, thee en een eenvoudige lunch.
Thema
Het thema is dit jaar “Door de bril van Bach”.
Bach als Lutheraan, retoricus en musicus
Vorig jaar werd herdacht dat Maarten Luther zijn 95 stellingen aan de deur van de Slotkerk in Wittenberg spijkerde en daarmee de reformatie inzette. Een kleine drie uur rijden met de auto en anderhalve eeuw later werd in Eisenach de componist geboren, van wie nu iedere minuut ergens in de wereld een stuk gespeeld wordt: Johann Sebastian Bach. Logischerwijze trekken we het lijntje naar hem door. Bach was Lutheraan in hart en nieren, intussen genuanceerder, dat wel, en in sommige opzichten waarschijnlijk wijzer geworden dan Luther.
Voor Luther en Bach was het begrijpelijk maken van de bijbelse tekst van levensbelang. Maar bij Bach gaat het erom niet alleen het woord verstaanbaar te maken, maar ook de emotie daarachter muzikaal uit te beelden.
Karen Armstrong zei ooit: “Bach is in our bloodstream” en met ‘onze bloedstroom’ bedoelde ze iedereen die van klassieke muziek houdt, alhoewel Bach ook in de Jazz en de popmuziek meedoet aan de nieuwe tijd. Waarom is dat zo?
Hoe keek de religieuze Bach naar de mens, op welke manier hoopte hij ons te ontroeren, te bewegen? Wat zag hij in de muzikale noten van zijn tijd? Wat en wie beïnvloedde hem? Kunnen wij zijn bril opzetten en hem tussen de notenbalken terugvinden?
Bachs muzikale jeugd is behalve door zijn talentvolle familie, onder andere gevormd door de muziek van Giovanni Pierluigi da Palestrina; en hij bewonderde Dietrich Buxtehude en zocht hem op, was geïnteresseerd in Georg Friedrich Händel, maar ontmoette hem nét niet. Hij wisselde uit met zijn gewaardeerde vakgenoot Georg Philipp Telemann die peetoom werd van zijn zoon Carl Philipp en was onder de indruk van het Stabat Mater van de jonge Giovanni Battista Pergolesi, maar nog meer van de werken van Antonio Vivaldi, schreef hun stukken over en bewerkte ze.
Welk stuk je ook speelt uit de barok en daarna, je ziet steeds weer sporen van en naar Bach. Bovendien, bijna iedere amateur- én beroepsmusicus begint breeduit te stralen bij de naam Bach!
Kortom, het wordt dus tijd om ditmaal Johann Sebastian Bach aan het woord te laten op deze vijfde editie van Barok op Zaterdag.
Marjolijn van Roon zal aan het begin van de dag een inspiratie-lezing geven over dit thema.
Ensembles of solist
We vragen een gevorderd of semiprofessioneel niveau van deelnemende ensembles.
Wil je je graag als solist opgeven, dan is dat in overleg met het artistieke team zeker mogelijk dus vraag naar de mogelijkheden.
Er worden van alle ensembles minimaal twee voorbereide stukken verwacht, bij voorkeur binnen het thema.
Ieder ensemble krijgt een eigen kamer toegewezen, waar men les krijgt of repeteert.
Ter afsluiting van de dag worden de ensembles in de gelegenheid gesteld zich te presenteren in de zaal van de Muziekschool
Nieuw!
Speciaal voor deze lustrumeditie hebben we het team van docenten uitgebreid met baroktrompettist Will Wroth en traversospeler Susanne Wendler. Speciale gast is zangeres Lucia Meeuwsen.
We kunnen hierdoor nóg meer musici en ensembles bedienen.
Het complete team bestaat uit Marjolijn van Roon (blokfluit), Paulien Kostense (barokviool), Maaike Roelofs (barokcello), Mary Sayre (clavecimbel), Lucia Meeuwsen (zang), Peter Frankenberg (barokhobo), Will Wroth (baroktrompet) en Susanne Wendler (traverso).
NB. Er kan op moderne instrumenten worden deelgenomen (viool, cello, blokfluit, trompet, trombone, hoorn, dwarsfluit)
Inschrijven en kosten
De kosten voor deelname zijn: € 64,00 per persoon. Dit is inclusief koffie, thee en een lunch. Aanmelding vóór 12 februari 2018. U kunt zich opgeven via deze link:
maiatickets .
Of neem contact op met mij via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06-12856920.
Meeluisteren?
Geen deelnemer maar wel willen genieten van hoog niveau Barokmuziek? Meekijken in de muzikale keuken? Meld u aan als toehoorder. Kosten hiervoor zijn €10,- per persoon. Hiervoor kunt u de gehele dag meeluisteren en kijken en de lezingen bijwonen. Koffie, thee en lunch zijn niet inbegrepen.
Inschrijven kan via maiatickets .
Of neem contact op met mij via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06-12856920.
Dagindeling:
9:45 Welkom, inloop met koffie, thee
10:00 Korte inspiratie-lezing Marjolijn van Roon over het thema “door de bril van Bach”
10:15 Workshop ronde 1
11:15 Workshop ronde 2
12:15 Improvisatie-sessie Mary Sayre
13:15 Lunch
13:45 Interview Xavier van Damme (o.a. directeur Festival Oude Muziek)
14:30 Workshop ronde 3
15:30 Workshop ronde 4
16:30 Pauze
17:00 Presentatie-concert deelnemers
Wij hopen u te mogen begroeten op 10 maart a.s. Wij stellen het doorsturen van deze mail naar eventueel geïnteresseerden in uw netwerk zeer op prijs.
Indien u nog vragen of opmerkingen heeft, kunt u contact met me opnemen via onderstaande gegevens.
U kunt alle info nalezen via www.kunstenhuis.nl/barok .
Laatst bewerkt 5 jaren 10 maanden geleden door david.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Tijd voor maken pagina: 0.070 seconden